Mi az a Black Friday és mi a célja?

Black Friday kifejezés, eredetileg egyetlen konkrét nap kereskedelmi eseményeire utal. Ugyanakkor mára szimbóluma és kulcsszava lett az akciós (online) vásárlásnak: népszerű termékek, hatalmas kedvezmények. Értelmezésünk szerint tehát a Black Friday jelenség mára kinőtte eredeti jelentését, és több mint egyszeri, csak november utolsó péntekjén esedékes vásárlási esemény. Erre utal az is, hogy a hazai kereskedők „Black Friday” jeligével számos akciót indítanak novemberben (sőt, bármikor az évben). Ez az időszak rendkívül gazdaggá, de olykor nehezen követhetővé vált. A Neo Interactive 2010 óta szervez online vásárlást népszerűsítő akciókat (Internetes Vásárlás Napja, SzabadPéntek, GyerekPéntek, Nyárzuhanás), ezért értelemszerűen feladatunknak tartjuk, hogy mind novemberben, mind pedig az év többi részében jól kereshetően és átláthatóan mutassuk meg a hazai Black Friday kínálat legjavát.

2020 őszi Black-Friday kuponkódokat itt találod meg

A Black Friday a karácsony előtti kiemelt kereskedelmi időszak egyik legfontosabb eseménye az Egyesült Államokban és Kanadában, de újabban már a többi kontintensen is. A Black Friday az észak-amerikai piacról indulva terjedt el, ahol a Hálaadást követő pénteket, azaz november negyedik péntekjét nevezték el így. Ilyenkor a kereskedők óriási akciókkal nyitják meg a karácsony előtti vásárlási időszakot.

Ellentétben például az Internetes Vásárlás Napjával, spontán kialakult jelenségről van szó, de mára tudatosan használja az USA-ban az egész kereskedelmi iparág. A Fekete Péntek nevével ellentétben cseppet sem gyászos esemény. A név eredetének egyik magyarázata szerint november negyedik csütörtökjén lévő Hálaadás ünnepét követő pénteki napon fordul át a kereskedők legtöbbjének éves üzleti eredménye a veszélyes – veszteséges – pirosbetűs tartományból pozitívba, azaz a feketével írt profitba. Vagyis az áruházak jó része tizenegy hónapig kénytelen-kelletlen vár, hogy aztán az ekkor induló karácsonyi szezonban learathassa egész éves munkája gyümölcsét. Ennek az év végi rohamnak a kezdőpillanata a Black Friday az Egyesült Államokban.

A világ többi részén – még a keresztény országokban sem – nem ünneplik az őszi betakarítások utáni Hálaadás Napját, és ezért nincs is egy ilyen éles váltás, amikor a pulykavacsorás családi ünnepről és hosszúhétvégéről átfordulnak az emberek az adventi gondolatkörbe, és hirtelen elkezdenek karácsonyi ajándékokat vásárolni. Ennek ellenére a Black Friday akciókat egyre több és több országban hirdetik meg a kereskedők, de az is látszik, hogy esetükben az időpont nem teljesen adekvát, hiszen november végén sokaknak már amúgy is a karácsonyi értékesítési időszaka zajlik. Amit egy nagy akciózás akár kannibalizálhat is, mégis, onnantól, hogy felütötte a fejét újabb és újabb piacokon a Black Friday, ebben a kedvezményezési (kommunikációs) versenyben nem akar és nem is mer senki lemaradni a versenytársaitól.

A Black Friday a magyar piacra 2014-ben érkezett meg, és az amerikai mintával ellentétben, nálunk elsősorban az e-kereskedelmi piac nagy szereplői honosították meg. Ezért – különösen a kezdetekkor – leginkább az amerikai Cyber Monday-ra hasonlított.

És hiába a Hálaadás Napja, mint természetes „gát” a karácsonyi vásárlások előtt, Amerikában is egyre inkább tágítják a kereskedők a novemberi akciós időszakot, így újabban Black Friday helyett már Black Novemberről cikkezik a sajtó a tengerentúlon. Magyarországon is látható, hogy a kereskedők a maguk igényei szerint alakítják az eseményt: vannak olyanok, akik másokat egy héttel megelőzve hirdetnek Black Friday akciókat, míg mások minden novemberi pénteken különleges ajánlatokkal jelentkeznek.

A kereskedők saját akcióin túl megjelentek az olyan online gyűjtőoldalak, amelyeken a hazai Black Friday akciók között lehet böngészni. Ilyen például a 2016-ban indult HelloBlackFriday.